Voor: trainers, coaches, docenten, teamleiders
Doelen: 1. Zorgt ervoor dat alle deelnemers actief bezig zijn 2. Geeft vaart en afwisseling door het gebruik van de dobbelsteen met verschillende onderwerpen 3. Geeft een speels element aan een discussie en houdt de vaart in onderlinge gesprekken.
Hoe doe je dit?
De deelnemers gooien een dobbelsteen met een vraag of stelling aan elke zijde. De vraag of stelling die boven komt te liggen wordt beantwoord of bediscussieerd.
Bron: 2KNOWHOW
Beoordeling van deze werkvorm
Ik gebruik deze werkvorm graag om elkaar tips te geven over herkenbare ‘problemen’. Bijvoorbeeld bij intervisie. Iedereen tekent op een post-it een praktijkprobleem waar hij/zij graag tips over krijgt. Deze post-its plak ik op de dobbelsteen en degene die boven komt, bespreken we. Op deze manier heeft iedereen een eerlijke kans om gekozen te worden. In plaats van alleen de meer extraverte types aan bod komen. Vaak dobbel ik 3 keer. Eventueel kun je de overige problemen in tweetallen verder laten uitwerken.
Een tweede toepassing is om de volgorde van de te behandelen onderwerpen of thema’s door de dobbelsteen te laten beslissen. Bijvoorbeeld bij een intake als coach als je iemands familie, werkverleden, schoolgeschiedenis, sociale leven, wensen en dromen enzovoort wilt bespreken. In plaats van bovenaan een formulier te beginnen, dobbelt je coachklant zelf de volgorde van bespreken. En pakt hiermee regie. Fijn voor de klant en ook voor de coach 🙂
Welke andere toepassingen van deze werkvorm gebruik jij? Laat een reactie hieronder achter.
0 reacties