In mijn vorige Inspiratie Magazine had ik een prijsvraag waar je kon kiezen uit drie banners voor mijn Linkedln profiel. Meer dan 20 mensen hebben mee gedaan, en de bovenstaande banner is de winnaar! Die heb ik natuurlijk meteen op LinkedIn gezet. Maar wat zegt dit nu voor jouw banner? 

Wat is een LinkedIn banner?
Allereerst even ter inleiding: de LinkedIn banner is de achtergrond bij je foto op je LinkedIn profiel. Als je geen banner plaatst, heb je een soort blauwe achterkant met sterren. Sommige mensen plaatsen een vakantiefoto van zichzelf. Maar wij professionals zien de banner natuurlijk als een goede kans om onszelf gericht te onderscheiden.
Echter hoe doe je dit zodanig dat je de juiste mensen bereikt met jouw banner? Want zoals je al weet vanuit Personal Branding; je maakt het nooit iedereen naar de zin…

De prijsvraag
Allereerst is het al super leuk dat zoveel mensen reageren! En met pittige en leuke meningen komen. Wat allereerst opvalt is dat ik iedereen die reageert, ook persoonlijk ken. Dus blijkbaar raakt de banner (of de prijsvraag) vooral mijn ‘inner circle’.

De winnaar
Bovenstaande banner had de meeste stemmen! Zoals Richard (loondienst, woningcorporatie) zegt: “Training en coaching gaat over mensen en niet over merken of bedrijven”, of Yasmina Parodi (ZZP en winnaar van de prijsvraag): “De korte tekst en het beeld geven direct aan wat je doet. De man met de open armhouding duidt op een actieve veilige en enthousiaste trainings-sfeer”.
Wat opvalt bij de mensen die deze banner prefereren is dat de meeste in loondienst werken, en veel woorden over ‘voelen’ gebruiken, zoals ‘atmosfeer’, ‘persoonlijke werkwijze’ en ‘vertrouwelijk’. Meer vanuit gevoel reageren dus, dan vanuit ratio. Veel mensen vinden het jammer dat ze mij niet zien. Ook is er een duidelijke behoefte aan ‘verbinden’ en ‘echte mensen’.

Veel meningsverschillen over deze banner…
Bij deze banner worden mensen óf heel enthousiast óf ze vinden het totaal niet (bij mij) passen. Hier ook weer die persoonlijke reacties. Zoals Wildri (loondienst, woningcorporatie): “Het plaatje ‘Still Got It’ is te kinderachtig en niet geloofwaardig”, of Anke (HR, loondienst en auteur): “Te weinig sprankelend voor jou. Het is niet: still got it, je hebt het gewoon! En het poppetje sprankelt ook niet echt”. Of Marianna (Zzp): “Te girly, het heeft niet de poweruitstraling die ik van jou ken”. Maar er zijn ook fans, zoals Edith: “Hier laat je jezelf wel zien 🙂 en de uitspraak over ‘volg je hart…’ triggert en blijft hangen” of Bart (financieel, in between jobs): “Inspirerende Kick Ass Coach omdat dit jou het beste omschrijft” of Ankie (Zzp): “Simpel en dekt precies de lading. En dat is volgens mij wat jij mij geleerd hebt!”.

De meeste fans van deze banner zijn Zzp’er. En hun taalgebruik is vaak visueel gericht met woorden als ‘leesbaar’, een ‘wanhopig beeld’ of “Het straalt uit wat jij uitstraalt”.

Deze banner had niet veel fans. Bijna unaniem vinden mensen hem te druk. Toch zijn er wel mensen die de review waarde van deze banner waarderen en gevoelig zijn voor de ‘status’ die deze banner kan hebben. Zoals Anke: “Laat maar zien: die ruime ervaring! Daar mag je trots op zijn” of Marianna: “De logo’s zijn op zich top, maar je cv wordt ook al zichtbaar op de rest van je profiel”. Teveel prikkels wordt door mijn ‘inner circle’ niet gewaardeerd dus.

5 tips voor een goede LinkedIn banner

Waar voldoet dus, volgens dit kleine onderzoekje, een goede banner aan?

  1. Wil je particuliere personen in loondienst bereiken, bijvoorbeeld HR managers, zorg dan voor ‘echte mensen’ in je banner
  2. Gebruik hierbij ‘gevoelswoorden’. Zoals: oppikken, stortvloed, warm, overladen, vorm, aantal, lekker, akelig, dringen, gewicht, duur, tempo, aanscherpen, opluchting, wollig, energie, staan, locatie, beweging, structuur, ruw, aandringen, flexibel, zacht, handvat, droog, raken leeg, spanning, handig, standpunt, hecht, zacht, pakken, trilling, lauw, ijskoud, samenstelling, zwaar, onderdrukken, pittig, pijn, hartslag, warm, aanpakken, vol, irritant, richting, inleven, vasthouden, intensiteit, ontspanning, aangrijpen. Kijk voor meer woorden in dit leuke artikel.
  3. Richt je je op Zzp’ers, ga dan wat meer de confrontatie aan.
  4. Gebruik dan meer visuele woorden zoals: helder, schijnen, kijk, ophelderen, schitterend, uitblinken, duidelijk, aftekenen, duidelijkheid, zichtbaar, uitzicht, inzicht, gezichtspunt, glansrijk, zwart-wit, opkijken, horizon, perspectief, visie, vertekenen, dof, schakeling, intensiteit, contrast, duidelijkheid, voorgrond, achtergrond, verbeelding, kijken, observeren, plaatje, uitstraling, ogen, oriëntatie.
  5. Zorg voor bijpassende kleuren in je banner. Voor meer tips hierover, kom naar mijn workshop ‘Personal Branding’ en doe de inspirerende kleurenoefening.