Aserto - Voor training en coaching! Bel gelijk 06 430 55 434 bernadette@aserto.nl

‘Nederig op de Rock Academie’

Samen met mijn neefje van 19 ga ik mee naar de Open Dag op de Rock Academie in Tilburg. Hij heeft interesse in de studie ‘Electronic Music Production’(EMP) en laat mij onderweg naar Tilburg zijn nieuwste creaties horen. Gelukkig vind ik veel van zijn muziek leuk. Hoewel, ik vind het ‘wel leuk’ en in het woordje ‘wel’ zit de angel natuurlijk…

Andere oren

Want ik heb het gevoel dat ik steeds min of meer hetzelfde hoor. Dus vind ik zijn muziek wel leuk, maar ook een beetje saai. Een soort constante variant op hetzelfde. En vervolgens mijmer ik over de bijzondere en unieke muziek uit mijn tijd, de jaren ’70, waar niets op elkaar leek.

Neerkijken op dat wat je niet kent

Daarom was ik eerlijk gezegd ook niet heel erg onder de indruk van zijn interesse in de Rock Academie. Jeetje, kun je vier studiejaren vullen met allemaal variaties maken op hetzelfde deuntje? Grappig genoeg herken ik deze onderschatting ook bij mijn eigen vak. Hoe vaak ik niet van mensen heb gehoord: ‘Tja trainer, een beetje voor een groep staan, leuke verhaaltjes vertellen en wat plaatjes laten zien, dat kan ik ook wel’. En dan knarsetand ik innerlijk, maar zeg vaak heel aanmoedigend: ‘Inderdaad, ga het zelf ook eens doen’ en wacht vol wraakzucht op hun ondergang.

Wat leer je nu echt op de Rock Academie?

Mijn eerste reality check komt al bij het aanrijden. Ik had niet bedacht dat de Rock Academie midden in het centrum van Tilburg ligt. En dat het bovendien zaterdagmiddag is. Dus nogal druk. Zeker met het enorme aantal leerlingen en ouders die op deze open dag zijn afgekomen. Parkeren blijkt lastig waardoor we te laat arriveren. Gelukkig worden we door een leuke spontane meid snel naar de zaal gebracht waar de basisintroductie plaatsvindt.

Hoezo geen geluidsversterking?

Omdat we laat zijn, is de zaal al bomvol. De meeste leerlingen in spe hebben wel één of meerdere anderen bij zich, meestal een ouder zo te zien. Wij moeten de presentatie vanaf de gang bijwonen. Maar we zijn wel op tijd om te horen dat er van de 800 aanmeldingen slechts 80 gaan beginnen. Oeps. Verder zijn er natuurlijk meerdere studierichtingen, en bij Electronic Music Production starten er maar 8 (van de gemiddeld 80 inschrijvingen). Oeps 2. Het was wel moeilijk te verstaan, want de spreker had geen microfoon. Dat viel mij zeer tegen bij een Rock Academie.

Uitleg Muziek Productie studie

Gelukkig was het daarna tijd voor de proefles en introductie tot EMP. En daar vielen mij de schellen van de ogen. Wat komt er ontzettend veel kijken bij produceren van muziek. Ik had geen idee! De jongeren bleven vol zelfvertrouwen kijken, maar ik zag een aantal ouders ook bleek uitslaan. Mijn neefje papte gelijk aan met de leraar en gooide met vaktermen. Samen hadden ze al een leuk gesprek, en waren ze het erover eens dat het tijd was voor een laptop om op te produceren in plaats van een desktop computer. Ook vind ik het hartverwarmend om te horen dat alle 80 aanmelders voor EMP van drie verschillende docenten feedback krijgen op de drie tracks die ze in moeten sturen. Of ze nu wel of niet uitgenodigd worden voor de auditie. Wel een enorme klus dus en de leraar vertelde dat ze hier inderdaad een hele week aan besteden. Wauw!

Maar wat was nou de grootste verrassing?

De grootste verrassing van deze open dag is de muzikale gehoortest die we die we ter plekke kunnen meemaken. Niet dat het gaat om goed kunnen zingen maar je moet wel noten en volgordes horen. Ik persoonlijk hoorde dus helemaal niets tijdens deze les, en kon ook geen enkel voorbeeld nazingen. Dat was bij de meeste jongeren (en vooral hun ouders trouwens) wel anders, die zongen er lustig op los. Deze gehoortest is een voorwaarde om überhaupt aan je studie te mogen beginnen. Want muziek maken doe je altijd samen, en als je geen ‘oor voor muziek’ hebt, wordt dat dus niets. Je hoeft nog geen noten  te kunnen lezen, je hoeft geen maat te kunnen houden, maar je moet echt goed kunnen luisteren.

Onderdelen van de muzikaal gehoortest zijn:

  • Elementair onderscheidingsvermogen (onder andere het nazingen van melodisch en harmonisch voorgespeelde intervallen);
  • Gevoel voor tonaliteit en harmonie (onder andere ladder eigen toonfuncties binnen majeur herkennen/reproduceren, melodiefragment nazingen en afmaken, transponeren van een melodiefragment, sequens afmaken);
  • Metrum/ritme (maatsoorten herkennen, ritme naklappen/natikken/nazingen + improvisatie);
  • Muzikaal geheugen en zuiverheid.

En het is duidelijk, dat kan ik dus totaal niet.

Nederig naar huis

Allebei waren we zeer enthousiast over deze open dag. Maar vooral ik had er ook wel een hard hoofd in. Jeetje wat komt hier veel bij kijken. Want behalve die drie tracks moet mijn neefje ook een CV sturen en een motivatiebrief waarin hij uitlegt waarom hij denkt niet alleen aan deze studie te kunnen beginnen, maar ook de eindstreep te halen. En waarom speciaal bij de Rock Academie en niet op een van andere opleidingen in Nederland. Mijn neefje daarentegen ziet er vrolijk uit en eet in het restaurant waar we ons bezoek nabespreken lekker nog een bitterbal. We zullen zien hoe dit verder loopt… Ik heb er in ieder geval veel van geleerd!

En nu?

Oordelen en vooroordelen zijn (helaas) erg menselijk. In mijn trainingen en workshops leer ik je er je voordeel mee te doen. Hetzij door ermee te spelen in je Personal Brand, zoals ik mijzelf bijvoorbeeld op LinkedIn ‘Butt-kick coach (schop-onder-je-kont coach) noem. Zo relativeer ik mijn communicatiestijl.

Ook kun je (voor)oordelen als coach of trainer gebruiken als leuke kennismakingsoefening ‘Raad eens wat voor auto ik rijd, welke relatie ik heb en wat mijn opleiding is?’.

Zin om te spelen met jouw vooroordelen? Kijk hier voor mijn aanbod.

Mijn naam is Bernadette Vrijling en ik werk als trainer, docent en coach. Ooit opgeleid als psycholoog en sinds 1991 zelfstandig ondernemer met mijn bedrijf Aserto training en coaching. Ik werk met mensen die graag blijven leren en zichzelf ontwikkelen. Daarom specialiseer ik mij in actieve werkvormen voor trainers, docenten en coaches. Want gebruik van verschillende werkvormen maakt leren leuk en makkelijk! 

Vind je mijn blogs leuk?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en lees mijn blogs als eerste!

 

dit veld niet invullen s.v.p.

0 reacties

Vind je mijn blogs leuk?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en lees mijn blogs als eerste!

 

dit veld niet invullen s.v.p.
×