Voor: trainers, coaches, docenten, teamleiders
Doelen: 1. Zorgt ervoor dat alle deelnemers actief bezig zijn 2. Geeft vaart en afwisseling door het gebruik van de dobbelsteen met verschillende onderwerpen 3. Geeft een speels element aan een discussie en houdt de vaart in onderlinge gesprekken.

Hoe doe je dit?

De deelnemers gooien een dobbelsteen met een vraag of stelling aan elke zijde. De vraag of stelling die boven komt te liggen wordt beantwoord of bediscussieerd.

Beoordeling van deze werkvorm

Ik gebruik deze werkvorm graag om elkaar tips te geven over herkenbare ‘problemen’. Zoals ‘hoe ga je om met cursisten of studenten die steeds op hun telefoon kijken?’. Iedereen tekent op een post-it een praktijkprobleem waar hij/zij graag tips over krijgt. Deze post-its plak ik op de dobbelsteen en degene die boven komt, bespreken we. Vaak dobbel ik 3 keer. Eventueel kun je de overige problemen in tweetallen verder laten uitwerken.