Voor: trainers, coaches, docenten, teamleiders
Doelen: 1. Activeert alle deelnemers 2. Stuurt de lengte van reacties van deelnemers. 3. Zorgt voor een vertrekpunt voor een gesprek of een vervolgtraject.

Hoe doe je dit?

De deelnemers krijgen een strook met daarop een percentage of kader van 1 tot 10 (de barometer). De deelnemers geven op de barometer een cijfer voor bijvoorbeeld hun eigen ontwikkeling, de kwaliteit van de samenwerking of het functioneren van het hele team. Na de beoordeling volgt een verdiepend gesprek.

Recensie van deze werkvorm

Deze werkvorm gebruik ik op 2 manieren. Allereerst bij de start van een onderwerp. Dan laat ik de deelnemers zichzelf scoren op het onderwerp, bijvoorbeeld “Hoe klantgericht vind jij jezelf?” Vervolgens laat ik ze aangeven wat de gewenste score is, hoe klantgericht wil je zijn? En dan nadenken, alleen of in groepjes, over wat je nodig hebt om van score ‘Nu’ naar score ‘Gewenst’ te komen.

Aardig hierbij is het uitgangspunt dat je nooit (en niemand dus) al ‘perfect’ bent of een score 10 hebt. Je hebt altijd iets te verbeteren, te veranderen of aan te passen. Door dit als uitgangspunt te nemen, staan deelnemers veel sneller open voor nieuwe manieren om bijvoorbeeld hun klantgerichtheid te vergroten. Terwijl de medewerker tegelijkertijd ook zelf verantwoordelijkheid voor zijn/haar persoonlijke ontwikkeling neemt.
Het werkt helaas niet bij groepen waar nog geen veiligheid is of mensen er niet aan toe zijn om kritisch te kijken naar zichzelf.

Als tweede vind ik deze werkvorm mooi als aanknopingspunt om een vervolgtraject te plannen. Training en coaching legt soms juist bloot wat je nog wilt verbeteren. Door als deelnemer zelf een plan voor te maken om het gewenste doel te behalen, pak je ook jouw regie voor je eigen ontwikkeling terug en zijn de trainings- of coachingsdoelen voor een vervolg meteen ‘SMART’.