De aanloop
Na mijn studie Klinische Psychologie aan de Universiteit van Leiden in 1986, ga ik nog een jaartje Onderwijskunde doen. Onderwijs lokt al, maar deze tweede studie vind ik niets. Tja, aan het werk dan maar. Maar wat? Na een half jaar denken, solliciteren en leuke nieuwe hobby’s zoals radio maken bij de regionale omroep van Leiden, Spaans leren en eindelijk dat EHBO-diploma halen, wordt het toch wel een beetje eng. Zouden al die mensen die mij gezegd hadden dat je met een studie psychologie ‘geen droog brood kan verdienen’ toch gelijk krijgen?
De driesprong
En dan ineens kan ik kiezen uit 3 totaal verschillende kansen. Terwijl mijn relatie het begeeft onder de druk van de sollicitatiespanning, strekken de werkmogelijkheden zich ineens voor mij uit. Ik kan kiezen uit 3 totaal verschillende banen:
- Stewardess bij een Saoedische luchtvaartmaatschappij
- Functiewaardeerder- formatiemedewerker bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken
- Trainer – opleidingsadviseur bij Innovam, de vakopleiding voor de autobranche
Huh… wat een keuzes. Vaak denk ik terug aan dit moment wat zo bepalend is voor de rest van mijn leven!
Innovam – de autobranche
Ik kies ervoor om trainer en opleidingsadviseur te worden bij Innovam (toen nog de VAM in Voorschoten). Doorslaggevend om mij deze baan aan te bieden is dat mijn moeder een eigen Yves Rocher winkel heeft. Daardoor heb ik het ondernemersleven van nabij meegemaakt volgens de mensen van de VAM. Interessante eerste kennismaking met Personal Branding, toen nog volledig onbekend, waarbij schijnbaar irrelevante details de doorslag bij klanten kunnen geven om voor jou te kiezen!
Voor mij ligt het trainersvak het dichts bij mijn studie psychologie. De autobranche lijkt me ook heel interessant. Bovendien is de VAM lekker makkelijk per trein bereikbaar vanuit mijn huis in Leiden. Want ja, een auto heb ik nog niet. Sterker nog, meteen na het halen van mijn rijbewijs heb ik een zeer ernstig auto-ongeluk veroorzaakt met andermans auto en sindsdien ben ik bang om auto te rijden… En dan toch de autobranche?! Ik kom er in de eerste week al achter dat het de bedoeling is om in het hele land trainingen te geven. Met de auto…
Mijn eerste eigen auto
Vanaf de start van mijn werkend leven in 1988 blijken de VAM en ik inhoudelijk een ‘match made in heaven’ te zijn! Ik ben hun eerste vrouwelijke trainer/docent en heb het reuze naar mijn zin tussen al die technische mannen. Zowel de trainingen die ik verzorg als de mensen zijn lekker praktisch en nuchter. Geen gedoe. En dit is 1 van de rode draden in alle verdere carrière stappen die ik neem: samenwerken met vakinhoudelijke professionals op uitvoerend niveau of middenkader, met hart voor hun werk.
Ondertussen heb ik rijles genomen en mijn rij-angst overwonnen. Ik verhuis naar een supergrote flat in Delft. En koop mijn eerste eigen auto, een Nissan Sunny. En niet te vergeten, ik ontmoet mijn volgende grote liefde.
Rijzende ster
In de tussentijd stijgt mijn ster bij Innovam al snel! Samen met collega Nico Ebbinkhuijsen halen wij grote projecten binnen zoals trainingen voor Volvo Bedrijfswagens, Wensink Mercedes en ik word ook Bovag NOVA trainer. Wat echter niet stijgt is mijn vakinhoudelijke ondersteuning. Ik snak naar feedback, aandacht en intervisie en krijgt keer op keer nul op rekest. In 2,5 jaar Innovam is nooit een collega of leidinggevende bij een training van mij komen kijken om mij feedback te geven. Er is weinig bijscholing. En ik verdien amper meer dan in het begin. Ik ga balen, om me heen kijken en solliciteren.
Maar ja, tijdens mijn solliciteren ben ik ook bezig voor Innovam met de aanloop naar een heel groot project voor Mercedes Benz Nederland om alle monteurs en alle onderdelenmedewerkers te trainen in ‘Klantvriendelijk handelen en goed samenwerken’. En dat voelt totaal niet goed. Terwijl ik de ene dag een sollicitatiegesprek bij PON voer, zit ik de volgende dag weer bij Mercedes plannen te smeden voor dit meerjarige opleidingsproject wat ik ook helemaal alleen ga uitvoeren. Wat te doen? Ik voel me een oplichter…
De breuk
Na lang denken, wikken en wegen gooi ik de boel open. Zowel bij Mercedes Benz als bij Innovam. Ik wil graag weg bij Innovam maar voel me (inhoudelijk en emotioneel) verbonden met het project bij Mercedes. Wat kan ik doen? De beste oplossing blijkt om als zelfstandig ondernemer verder te gaan, en dan via facturering aan Innovam alsnog de trainingen bij Mercedes te geven. Aserto is geboren! Op 14 januari 1991 schrijf ik me in bij de Kamer van Koophandel. En in februari/maart 1991 begin ik echt. Vrienden en familie zijn geschokt! Ik heb maar 2,5 jaar in loondienst gewerkt, en nu al een eigen bedrijf? En je pensioen dan? Vreemde vragen vind ik… ik ben 27 jaar. Hoezo pensioen?
Mijn eigen bedrijf! Aserto
Om te vieren dat ik nu Zzp’er wordt, en meer vanuit huis kan gaan werken, komt hond Flosje in mijn leven! En deze nieuwe stappen blijken fantastisch uit te pakken! Ik voel me als een vis in het water bij Mercedes Benz, en samen met Arjaan Griffioen maken wij een prachtig opleidingsplan. Doel van deze opleidingen is om in het vak van monteur carrièreperspectief te brengen. Nu beginnen automonteurs vaak al met 16 of 17 jaar via praktijkonderwijs en blijven monteur tot ze met pensioen gaan. Geen aantrekkelijk vooruitzicht, dus veel monteurs stoppen er tussen hun dertigste en veertigste jaar mee en gaan iets anders doen. Balen voor bedrijven die zo een schat aan kennis en ervaring kwijtraken.
Trainingen ontwikkelen
Door van de functie ‘monteur’ een drietrapsraket te maken, komt er nu wel perspectief in de functie. Samen met nieuwe salarisschalen. Van onderhoudsmonteur (stap 1) via reparatiemonteur (stap 2) naar diagnosemonteur (stap 3). En bij al deze stappen horen bijbehorende communicatieve vaardigheden. Die trainingen ontwikkel ik, test ik en geef ik aan alle medewerkers.
Om alle monteurs en onderdelenmedewerkers bij alle Mercedes Benz bedrijven te trainen is ongeveer vier jaar nodig. Dus mijn Aserto kostje is gekocht! Wat een prachtige start voor een eigen bedrijf! En hond Flosje… die is ook dol op de monteurs (en de bitterballen bij de vrijdagmiddag borrel) van Mercedes Benz.
ONDERNEMERSTIP 1: Een veilige start.
Zorg voor een zo veilig mogelijke start als ondernemer! Natuurlijk beheers je je vak wel, anders begin je niet voor jezelf. Maar het ondernemen zelf is een tweede professie die je er nu zomaar bij krijgt. Je moet nu acquisitie doen, offertes schrijven, samenwerken met andere ondernemers, klacht afhandeling, administratie, time management, nieuwe ontwikkelingen volgen enzovoort, enzovoort. Door bijvoorbeeld te starten vanuit een gedeeltelijke vaste baan kun je langzaam voor jezelf uitvinden of het ondernemerschap echt bij jou past.
Vooruitkijken…
In mijn volgende blog beschrijf ik dat ik geniet van mijn ‘gouden kooi’ bij Mercedes Benz. Maar ook hoe niet iedereen mij dit gunt… En hoe ik moeite heb nieuwe opdrachtgevers te vinden.
Hoi Bernadette wat leuk om deze blog van jou te lezen. Super leuk om het begin van jouw Aserto te lezen. Ben benieuwd naar je volgende blog.
Ha Peter,
Wat leuk dat je meeleest met mijn Aserto (en Bernadette) verhaal. Ik ben in mijn verhaal nog lang niet toe aan de super leuke ontmoeting met Dees en jou bij SLSWonen (studentenhuisvesting) in Leiden, maar dat komt eraan 🙂
Tot snel,
Bernadette
Haha, grappig! Ja dit speelt zich ook allemaal af ongeveer voor jouw geboorte… Maar ik zie steeds meer lijntjes toch ook naar het heden. Dank voor je lieve reactie, en wij gaan lekker verder elkaar coachen!
Tot snel, Bernadette
Bernadette, je blijft me verbazen.. Denk je dat je na een paar jaar maandelijkse coaching van elkaar toch wel veel van elkaar te weten, lees ik allemaal nieuwe dingen hier over je begintijd! Leuk hoor, ik blijf het volgen!
Gr, Celine