Waarom ben jij op aarde?

Deze vraag ligt voor mij onder het bezig zijn met ‘Personal Branding’! Geen oppervlakkig trucje. Maar een serieus onderzoek naar jouw reden om hier op aarde te zijn. Jouw meerwaarde aan de wereld of toegevoegde waarde. Weet jij dit al? En zo ja, leef je dit al?

Als jouw antwoord op beide vragen “Ja” is, kun je nu stoppen met lezen. Maar voor de meeste mensen, inclusief ikzelf, is deze zoektocht een langdurige geschiedenis. Wel leuk om te doen, gelukkig maar! En inspirerend. Maar ook confronterend.

Ikigai Coach kaarten

Bij deze zoektocht heb ik nu een nieuw hulpmiddel gevonden: De Ikigai Coach kaarten. Met deze kaarten breng je drie gebieden van jezelf in beeld:

1. Waar hou je van?
2. Waar ben je goed in?
3. En kun je er geld mee verdienen? Binnen jouw randvoorwaarden (tijd, locatie, enzovoort)?

Ikigai coaching in de praktijk

Afgelopen weken heb ik twee groepjes in drie uur begeleid (en zelf ook mee gedaan) met de Ikigai kaarten waarop vragen staan (Nederlands en Engels). Inspirerende en ook confronterende vragen. Waarmee je meer inzicht krijgt in jouw wensen en verlangens (Love it). Heel verrassend ontdekte ik bijvoorbeeld dat ik graag stripverhalen zou willen tekenen. Ook in kaart brengen waar je goed in bent (Good at it) leverde nieuwe inzichten op. Zo blijk ik een heel andere doelgroep aan te trekken dan ik zelf dacht, veel meer overkoepelende organisaties als De Kamer van Koophandel en De Broekriem (waarvoor ik ongeveer 4 keer per jaar gratis workshops voor werkzoekenden geef) in plaats van individuele mensen. Heel boeiend en verrassend dus!

Wat zijn de uitkomsten?

  1. In een groep op zoek gaan naar je Ikigai is heel fijn, in plaats van individueel
  2. De deelnemers (en ik) vonden het namelijk heel leuk om te delen met elkaar, mee te denken en elkaar te inspireren. Wij hadden nu ieders gekozen vraag ook zelf beantwoord, maar niet nabesproken, en daar was wel behoefte aan.
  3. Drie uur is veel te kort. Mijn aanbod nu is 4 sessies van 3 uur plus huiswerk:
  4. 1. You love it
    2. You’re good at it
    3. Reality check, is er geld mee te verdienen en welke randvoorwaarden horen erbij?
    4. Zichtbaar maken van je keuze op Linkedin en in een pitch

In deze 4 sessies ontdek je dus jouw ideale beroep en doelgroep. En zet je actieve stappen om ook zover te komen. Inspireer en motiveer je elkaar en ook jezelf. En toets je de uitkomsten en stel je je actieplan bij. In een groepje van maximaal 11 anderen.

Interesse? Kijk hier voor concrete informatie over mijn aanbod voor de training ‘Op weg naar 2020 met een nieuw Personal Brand’