“De beste dingen in het leven zijn gratis” (the best things in life are free).
Dit schreef ik in een mailing en ik geloof er oprecht in. Liefde, vriendschap, integriteit, lekker lachen, wandelen in de natuur, een hondenpupje in je armen of een mooie zonsondergang. Al dit soort dingen zijn gratis. En heel waardevol.

Maar hoe waardevol vinden we de gratis zakelijke aanbiedingen die we nu krijgen? Overal krijg je momenteel gratis e-boeken, gratis webinars, gratis werkruimte en wifi, gratis koffie, gratis kennismakingsaanbiedingen enzovoort. En ik doe er vrolijk aan mee. Ik gun iedereen inspiratie en nieuwe moed en dus bied ik af en toe een complete workshop ‘Personal Branding’ gratis aan.

Dus iedereen blij? Jazeker!
Want het werkt. Op een bepaalde manier.
De deelnemers aan mijn workshop zijn zeer enthousiast en tevreden. Soms voelen ze zich bijna ‘schuldig’ dat ze deze interessante workshop gratis krijgen. Dit inspireert ze om te zoeken naar kansen voor mij en voor mijn aanbod in ‘Personal Branding’. En dat is wederzijds. Ook ik raak betrokken bij mijn deelnemers en zoek kansen. En zo wordt gratis weer heel waardevol.

Maar nee, soms werkt gratis juist niet.
Ik lees zelf de gratis e-boeken eigenlijk niet, en momenteel download ik ze niet eens meer. De webinars vind ik vaak nogal amateuristisch en vooral een verkooppraatje. Sommigen verwachten ook weinig van mijn gratis workshop. Want gratis, dus wat kan dat nu voorstellen?
En daardoor zijn mijn workshops blijkbaar makkelijker af te zeggen, ook last minute en soms zelfs zonder bericht.

Gratis is voor sommigen dus blijkbaar ‘zonder waarde’

Dit maakt dat ik mijn workshops ‘Personal Branding’ zijn niet meer ‘zomaar’ gratis aanbied. Alleen als je voor een (netwerk) groep mensen met minstens 15 deelnemers zorgt, op een inspirerende locatie met goede verzorging, is deze workshop gratis. En anders betaal je voor een ‘open inschrijving’ Inspiratieworkshop Personal Branding de zeer schappelijke prijs van € 47,- per persoon, exclusief BTW. Toch weer iedereen blij! Zo creëren we zelf onze waarde, en blijft het win-win.