Fijn, dat doet pijn…

Het leven is leren, zei een wijs persoon. Dan zou je denken dat wij het fijn vinden om te leren en onszelf verder te ontwikkelen. Door middel van school, opleidingen, cursussen en trainingen. En theoretisch is dit ook zo. Maar in de praktijk eigenlijk niet.

Want waar leren we het meeste van? Bijvoorbeeld in mijn vak als trainer: leer ik meer van een training die heel goed gaat, met juichende beoordelingen op de evaluatieformulieren? Of van een training, die helemaal niet zo goed gaat met minder tevreden deelnemers?

Nee, leuk vind ik het niet

Ik weet nog heel goed dat een deelnemer aan mijn Personal Branding Inspiratie workshop zei dat al die werkvormen haar veel te druk waren. En dat ze er helemaal overprikkeld van raakte. Dit vond ik niet leuk om te horen. Vrijwel iedereen is razend enthousiast over de werkvormen in deze workshop. En door middel van MyMethods voeg ik ook steeds weer nieuwe werkvormen toe. Toch ben ik gaan nadenken over haar commentaar. Later, toen mijn irritatie gezakt was. Dat deze workshop voor een Hoog Gevoelig Persoon (HSP) misschien inderdaad wel een beetje veel van het goede is. En dat als ik meer in kleine groepjes laat werken, dit effect misschien vermindert. Ik heb ervan geleerd. Toch leer ik alleen maar, als er wel een positieve basis is. Als ik óók regelmatig hoor dat het wél goed gaat, en dat mensen het wel leuk vinden om bij mij een training te volgen.

Vanuit  een positieve basis werken

Dus of het nu gaat om een training, Coaching on the Job, het opvoeden van kinderen (of een hondje) of leiding geven aan medewerkers, begin eerst met wat er WEL goed gaat. Daarmee leg je een positieve basis voor verdere aandachtspunten. En vaak zijn er ook veel meer positieve punten dan aandachtspunten. De meeste Klant Contact Centrum medewerkers  van Woningcorporaties die ik coach doen al meer dan 70% ‘goed’! En met slechts een paar tips kunnen ze  80% of zelfs 90% ‘goed’ doen. Dit gebeurt als je uitgaat van de 20-80 regel, hoe kan ik met een paar (kleine) veranderingen een grote verandering realiseren? Zoals echt luisteren naar een klant en dit ook expliciet laten merken. Dit roept bij de klant een positief gevoel op en geeft een gesprek een prettiger sfeer. Ondanks het slechte nieuws wat je misschien moet vertellen.

“Iedereen die stopt met leren is oud of je nu twintig of tachtig bent.
Wie leert blijft jong. Het belangrijkste in het leven is om je geest jong te houden”

Henry Ford

Dank je wel voor de kritiek

Toch begint het echte leren pas bij tips en aandachtpunten toen de ander minder tevreden was. Hoewel we dat niet leuk vinden. En eigenlijk vaak liever niet horen of lezen. Maar ja… dan blijf je stil staan. En dat is geen optie in deze snel veranderende tijd en eisen die aan professionals gesteld worden. Dus zeg de volgende keer vanuit je hart “Dank je wel” als iemand kritiek levert!

Wil jij ook weten waar jouw kwaliteiten en aandachtspunten liggen?

Personal Brand coaching is een mooie manier om dit in kaart te brengen. En ook of je optimaal gebruik maakt van jouw kwaliteiten en sterke kanten. En voldoende aandacht geeft aan jouw aandachtspunten. Zonder je schouders op te halen en te zeggen ‘Ja, zo ben ik nu eenmaal’.
Maak een afspraak en we gaan samen aan de slag om jouw kwaliteiten en randvoorwaarden helder te krijgen.