Behalve 1 januari, is september ook zo’n goed moment voor goede voornemens.  Tijd voor een nieuwe studie of  workshop. De vakantiekilo’s er weer af krijgen of eindelijk die verdiepende boeken lezen.  Maar hoe loopt het vaak af met je goede voornemens?
Bij mij lukt die cursus volgen meestal nog wel.  En dat boek lees ik ook wel voor meer dan de helft. Maar ja, het in te praktijk toepassen hè? Daar wordt het lastig. Hoe kom je dan toch over die drempel heen? Drie tips die voor mij werken deel ik graag met jou:

TIP 1 Zie het als een experiment

Veel van de weerstand tegen een goed voornemen (afvallen, een studie starten, stoppen met alcohol drinken, een goed LinkedIn profiel maken) komt uit het gevoel dat als je eenmaal begint, je niet meer terug kunt. Dus daarom begin je maar niet eens. Dit is de belangrijkste reden waarom de AA, alcoholisten aanraadt om niet voor altijd te stoppen, maar voor 24 uur. Dat kun je best volhouden. En dan morgen weer 24 uur… Dit goede advies geldt gelukkig niet alleen voor het stoppen met een verslaving, maar ook met het opnieuw uitvinden van jezelf op werkgebied. Probeer het gewoon eens iets anders te doen, geef het een kans. Door het als een experiment te zien, haal je de zware lading (voor altijd…brrr) eraf. Zo ben ik 5 jaar geleden gestopt met roken.

TIP 2 Baken een periode af

Zoals je kunt experimenteren met per 24 uur, is het voor andere uitdagingen handig om een wat langere tijd te nemen, bijvoorbeeld 3 maanden. Spreek met jezelf af dat je jouw nieuwe manier van leven in ieder geval 3 maanden vol houdt. Wat er ook gebeurt. En na 3 maanden mag je van jezelf stoppen met dit nieuwe gedrag. Grote kans dat je dat niet meer terug wilt. Zo heeft een klant van mij op deze manier zichzelf geleerd om prospects te bellen. Drie maanden lang, 4 dagen per week, 1 uur per dag gewoon bellen. En ook als ze geen zin heeft, ongesteld is, het buiten regent, haar telefoon zoveel leuke berichtjes laat zien, enzovoort. Het gevoel dat ze na dat uur heeft is fantastisch! Ze heeft het toch maar weer gedaan! Ze heeft ‘by the way’ ook 70% omzet stijging…

TIP 3 Betrek anderen erbij

Deze tip werkte voor mij op de middelbare school al. Al had ik geen zin om iets te leren, ik heb altijd wel zin om sámen te leren. En vooral heb ik altijd wel zin in competitie. Dus samen leren, en wie het hoogste cijfer heeft die wint, dat heeft mij door mijn VWO heen getrokken en zeker door Methoden van Onderzoek en Statistiek bij mijn studie Psychologie. Ook nu ben ik dol op samenwerken. Door met elkaar bezig te zijn, wil je ook niet de ‘minste’ zijn, en ga je ook aan het werk. En ik spreek nu, in navolging van ‘Create your Shining Year’ van Leonie Dawson, elke maand af met een collega-ondernemer om onze resultaten van de afgelopen maand te evalueren en analyseren. Omdat we elkaar wederzijds coachen, is het ook coaching met gesloten portemonnee. En nu ik mijn (omzet) doelen maandelijks deel en er verantwoording over afleg, overtref ik mijn doelen tot nu toe iedere maand!

Wil jij ook aan de slag, en nu eindelijk gaan doen wat je al zolang wilt?

Personal Brand coaching is een mooie manier om hierin een eerste stap te zetten. Je checkt of jij wel optimaal gebruik maakt van jouw kwaliteiten en sterke kanten. En voldoende aandacht geeft aan jouw aandachtspunten. Zonder je schouders op te halen en te zeggen: ‘Ja, zo is het nu eenmaal’. Maak een afspraak en we gaan samen aan de slag om jouw nieuwe leven vorm te geven.